"Roasted Heart"

Tegning, maleri, skulptur

 Gillian Carson

4-26. mai

I videorommet:

"Blank Pages"

Jeremy Welsh

Utstillingene er støttet av:


Gillian Carson


I utstillingen «Roasted Heart» viser Gillian Carson en serie arbeider som både dreier seg om pasjon og sårbarhet – og ikke minst alle de komplekse følelsene menneskesinnet består av. Tittelen henspiller på et uttrykk hun har hentet fra sin irske bestemor som, når hun opplevde noe skremmende eller ubehagelig, alltid sa; «Oh, my heart is roasted». The Roasted Heart uttrykker på samme vis en sosial bevissthet hos kunstneren. En bevissthet som hun gjennom mange år som performanskunstner med Bergen som base er blitt kjent for. Carson vender stadig tilbake til hvordan de sosiale kreftene påvirker livene våre og hvordan vi følelsesmessig håndterer dem. Verkene er skapt ved bruk av linjer – i blyant, fargeblyant eller malingstift - lag på lag av linjer, der selve prosessen bidrar til å skape bevissthet om tid og følelser.

 

Gillian Carson har sin BA fra Edinburgh College of Art og sin MA fra KMD i Bergen.

Hennes praksis har inkludert en rekke medier - tegning, maleri, skulptur, performance og installasjon. Carson har stilt ut i institusjoner og gallerier som Høstutstilling, Vestlandsutstilling, Kode Bergen, Kunsthall 3.14, Bergen Kunsthall, Kunstgarasjen, Havanna Biennialen på Cuba, Today Art Museum i Beijing og M.K. Ciurlionis Nasjonalmuseum i Kaunas, Litauen.

Utstillingen i Langegården 04.05.24-26.05.24 viser tegninger, malerier og skulptur fra perioden 2020-2024.

 















Jeremy Welsh

 

Blank Pages. (26 min. 2024) er en film basert på en tekst skrevet mellom 2020 - 2023, som er lest inn av kunstner/musiker Alwynne Pritchard. Filmen kan beskrives som et visuelt essay, hvor forholdet mellom ord og bilde er assosiativt heller enn illustrerende. Billedmaterialet er spilt inn forskjellige steder i Norge over en fireårs periode, og ble redigert vinteren 2023-24.

Filmen åpner med en sekvens tatt opp på et hotell ved Nidelven i Trondheim, sent i februar 2020 og kort tid før Covid pandemien traff Norge. Mye av arbeidet med teksten fant sted under nedstengningen, og opplevelsen av pandemien preger filmen.
Blank Pages er første del av et prosjekt som til slutt skal bestå av tre verk.
Del 2, som er planlagt våren 2025, blir en transmedial installasjon og performance i samarbeid med musikere/ lydkunstnere Alwynne Pritchard, Michael Duch og Marieke Dobewall.
Tredje del blir også en film; “Close/Closer” som er under utvikling og som blir ferdigstilt i 2025. En publikasjon med tekst og bilder fra alle tre deler blir produsert i forbindelse med lanseringen av filmen Close/Closer. Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd.
Web: https://jewelsh.blogspot.com


Jeremy Welsh er en Britisk-Norsk billedkunstner, bosatt i Bergen siden 2001. Welsh har vært professor ved Kunstakademiet i Trondheim, NTNU, og Kunsthøgskolen i Bergen. Han jobbet tidligere som prosjektansvarlig på videokunstsenteret London Video Arts og som kunstnerisk leder ved kurator og produksjonsvirksomhet The Film & Video Umbrella i London. Han er utdannet ved Nottingham Trent University og Goldsmiths College, London, og har, siden sent på 70 tallet, jobbet med flere medier inkludert film/video, lyd, performance, installasjon, foto, print og collage. Welsh er særlig interessert i eksperimentell musikk og har samarbeidet med mange samtidsmusikere i Norge og Storbritannia. Han har i  20 år hatt et nært samarbeid med lydkunstner Trond Lossius fra Bergen og har gjort en rekke prosjekter sammen med maleren Jon Arne Mogstad, også tidligere professor ved kunstakademiene i Bergen og Trondheim. Welsh er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet, Trondheim Kunstmuseum, Trondheim Kommune, Norsk Kulturråd og Telenor. Han står bak flere store offentlig kunstprosjekter inkludert Halden Fengsel, St. Olavs hospital i Trondheim og Postens Østlandsterminal i Lørenskog. Hans siste utstilling,
“6 Songs, ABOT, IOD” fant sted på Kunstgarasjen, Bergen fra 15 mars - 21 april 2024. Første helg i mai skal han presentere “Persistent Disequilibrium” en forestilling på Rosendal Teater, Trondheim, som del av Meta.Morf biennalen for kunst og teknologi. Prosjekter er et samarbeid med Bergenslydkunstnere Trond Lossius og Tijs Ham, samt Øyvind Brandtsegg, professor i musikk teknologi ved NTNU. Prosjektet har tidligere blitt vist på WRAP i Bergen og Møre & Romsdal Kunstsenter i Molde.